donderdag 7 maart 2013

OmArm de dag

Afgelopen maandag werd mijn beeld over armoede nog maar eens verruimd. Tegen de middag vertrokken we naar Moeders voor Moeders met de vraag of we een reportage mogen maken over deze organisatie met de focus op alleenstaande moeders. Natuurlijk had ik al van Moeders voor Moeders gehoord, vooral door het vondelingenluik dan. Maar alles wat ik zag en hoorde bij het maken van deze reportage, heeft me aan het denken gezet. 

Normaal gezien is Moeders voor Moeders op maandag niet open, maar eens ik aangebeld heb en we binnen komen, zijn tal van vrijwilligers aan het voorbereiden voor morgen. De eerste dinsdag van de maand is het immers altijd superdruk. 

We worden ontvangen door Christel, één van de vrijwilligsters. Ze begint ons spontaan en enthousiast rond te leiden. Wat aan de buitenkant een klein huisje lijkt is, als we de rondleiding doen, een groot netwerk van vier gebouwen die samen het gebouw van Moeders voor Moeders vormen.

Er is een klein supermarktje, kamers met kleding per leeftijd, een kapsalon, een babykamer met badjes, enzovoort. Zo groot had ik het echt niet verwacht.  

Duuus, na het aangename gesprek en de interessante rondleiding van maandag, is het tijd voor de reportage. En inderdaad, een lange rij vrouwen met bijbehorende kinderwagens en spelende kinderen staan voor de deur van Moeders voor Moeders. Wat mij vooral is bijgebleven is dat het zo druk is op de eerste dinsdag van de maand. Er worden dan pakketten uitgedeeld met verzorgingsproducten zoals shampoo, douchegel,... Het is toch te gek voor woorden dat sommige mensen dit niet in huis kunnen halen. 

Eenmaal aan het filmen, besef ik pas hoeveel mensen eigenlijk hulp nodig hebben. Alle stoelen rond de tafels in de wachtruimte zijn bezet door babbelende vrouwen. Het valt me op hoe vrolijk deze mensen eigenlijk zijn. Sommige vrouwen kennen elkaar duidelijk en groeten elkaar met een omarming en beginnen ronduit te vertellen. De vrouwen met kleine kindjes gaan rechtstreeks naar de kinderkamer zodat de kleintjes kunnen spelen. Links achteraan kunnen ze soep, koffie, boterhammen kopen aan maximum 20 cent. De vrouwen die hier komen zijn heel vriendelijk en beginnen gemakkelijk een gesprekje. Zo ben ik aan de praat geraakt met twee nieuwsgierige vrouwen toen de camera opdook. Ze vertelden me dat Moeders voor Moeders hen het zeker een stuk aangenamer maakt om de week door te komen. Ook de vriendschappen die hier ontstaan, zijn een steun in hun leven.

Na het bezoek ben ik toch een beetje geraakt. Het heeft een grote impact op je als je zo een grote groep mensen bij een armoedeorganisatie hun ochtend ziet doorbrengen. Dit laat zien dat een organisatie als Moeders voor Moeders zeker niet overbodig is.

Wil je meer weten over Moeders voor Moeders of zelf wat spullen langsbrengen? Breng dan eens een bezoekje aan:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten